Cucur Udang Versi Aku

Untuk saiz sekeluarga 6 orang

 

 

Bahan2nyer ialah

 

500gram tepung gandum

2 cawan air

200gram udang segar – dibuang kulit dan dipotong kecil

100gram taugeh

5 ke 10 helai daun kucai – dihiris kepada saiz kira2 setengah inci

2 biji cili merah – dibuang biji dan dipotong dadu kecil

1 sudu teh serbuk kunyit

Garam secukup rasa

 

Leburkan semua bahan2 tu dan gorenglah sampai kuning keemasan sama macam buat jemput2 biasa…

 

Kuah cili

 

4 batang cili merah

4 ulas bawang putih

Sedikit garam, gula dan cuka

 

Blend cili merah dan bawang putih

Renehkan di dalam periuk dan masukkan gula, garam dan sedikit cuka sehingga rasa sebati dan mendidih. Sedia dihidangkan

 

Nota – anda juga boleh menggunakan sos cili biasa yang ada kat kedai2 tu kalau rasa tak yakin nak buat sos ni ataupun memang tangan ko tak gifted… nak wat camner kan….

 

Goreng2kan! Dan selamat memasak!!