Mee Rebus Singapura

Huh! Baru je buat semalam…

 

Bahan2nyer ialah

 

  1. sebungkus mee kuning – celurkan sikit
  2. bahan A (semuanya dikisar halus)

i.                    lima ulas bawang putih

ii.                  seulas bawang merah

iii.                sebatang serai

iv.                ½ inci halia

v.                  ½ inci lengkuas

vi.                2 sudu makan taucu

vii.              Segenggam kecil ikan bilis

  1. tiga sudu makan tepung gandum – dicairkan dengan sedikit air
  2. 1 ½ cawan kacang tanah – ditumbuk kasar
  3. 4 cawan air
  4. 2 biji telur  - direbus dan dibelah 2 atau 4
  5. sedikit daun bawang+sup – dicincang
  6. 3 biji cili hijau – dihiris
  7. sedikit bawang goreng
  8. 300 gram daging lembu – direbus dan dipotong kecil
  9. 100 gram taugeh
  10. 3 biji limau kasturi
  11. garam secukup rasa
  12. 3 sudu gula

 

Cara2nyer

 

Tumis bahan A sehingga wangi

Masukkan air dan tepung yang telah dicairkan

Gaul rata dan masukkan kacang tumbuk

Kenakan dengan garam dan gula

Masak sehingga mendidih

Masukkan mee ke dalam pinggan

Letakkan sedikit taugeh dan tauhu goreng

Sirakan kuah yang telah dimasak

Hiaskan dengan bawang goreng, cili hijau, daging dan bawang goreng, daun sup campur dan telur tu sumer..

Makan ketika panas

 

Nota: penggunaan cili hijau dan daging adalah wajib dalam resepi ni. kalau takde.. dah tak jadi singapore dah.. ntah negara mana aku pun tak tau… oh yer. satu lagi, biasanya pakai gading tetel dalam kuah.. tapi resepi kat blog aku nih sumernyer adalah resepi mudah so taknaklah susahkan orang… ehehe

 

Selamat mencuba!!

About these ads